Let's deal

Infomail

Uppdaterad
  1. Förberedelse

Förfrågan om infomail från en säljare/partnersupport skickas alltid till detta ark

Frågar en säljare om infomallen kan du skicka denna länk.

I arket får du all info kring vad som ska skickas ut och även vilken deal det gäller. Detta ark rekommenderar jag att ha uppe hela tiden och kika på 2-3 gånger om dagen. Du ska ha uppe fliken “FORMULÄR”.

OBS! Efter slutfört infomail ska infon säljaren skrivit in föras över till flik “Juli 2023 / Augusti 2023” Se bild och exempel:

Det du behöver fylla i efter du klistrat in infon är endast vad det är för vecka och även hur många kunder du skickat iväg mailet till. (Detta skriv in i sista raden) Sedan kan du färgkoda med vilken färg du vill.

     2. Infomail via NS

För att påbörja processen går du in på NS och lägger musen över “Customer Service” längst upp till vänster. Därefter sätter du musen över “Mass mail” och sedan trycker du på “New Mass Mail” Se bild:

Därefter trycker du på blå knappen “New LD Mass Mail

Längst ner till vänster finner du dessa rader där alla ska fyllas i (se bild nedan).

Du behöver alltså veta:

  • Vilka kunder som ska informeras (Om infomailet endast gäller kunder som inte nyttjat sina köp ännu väljer du alltid “All not used coupon codes” under Search Filter

  • DealID

  • Dealvariant (Här ska du välja den dealvariant eller dealvarianter som infomailet gäller för. Visar bild lite längre ner)

Visar hur det kan se ut när den här ifylld: 

Gällande dealvarianten ska du trycka på de 2 pilarna som pekar nedåt för att få fram denna ruta:

Det du behöver göra nu är att trycka på varianten på vänsterspalten. När du gör detta förs den automatiskt över till högerspalten. Gäller infomailet för fler varianter är det bara att göra samma sak med de andra varianterna. Sedan trycker du på “Done”.

     3. Riktlinjer kring infot i mailet

Till höger om sidan finner du rutorna som behövs fyllas i med all info som ska ut till kunderna, se bild:

Skickar exempel på hur vi skickar ut våra infomail:

Under Email Subject ska det alltid så “Gällande din deal - DEALTITEL”

Mailet ska alltid börja med:

“Hej Kära Kund!

Gällande din deal: *deallänk*

DEALTITEL”

Vill du hitta fler exempel kan du enkelt bara söka på “gällande din deal” i gmail.


      4. Skicka iväg infomail

När du är klar med mailet trycker du på den blå knappen “Save” längst ner på sidan.

För att få fram kunderna kopplat till dealen behöver vi trycka på “Create email rows” längst upp till vänster:

OBS! Detta fönster får INTE stängas under tiden systemet körs.

Därefter ska du trycka på refresh-knappen så att status kan uppdateras.

Status finner du till höger om sidan.

Det finns 3 olika uppdateringar man kan få upp:

  • Create email rows (Detta betyder att kunderna är på ingång)

  • Processing (Detta betyder i princip samma och kan ibland skippas

  • Email rows created (Detta betyder att alla kunder har genererats och att mailet är redo att skickas)

Därefter behöver vi skicka iväg ett så kallat “Test mail” till din egen mailadress och detta gör du genom att trycka på “Send test email”

Därefter trycker du även där på refresh-knappen tills det står “Test email sent” under “Status”


När mejlet har skickats till din Gmail ska det ALLTID vidarebefordras till Hjältarna och ansvarig säljare till dealen.

Sista steget här är att sedan trycka på “Send email to recipients" och refresha tills att det står email sent under “Status”

När du sedan ska skriva in hur många kunder som mailet skickats till kan du finna den infon längst ner på sidan till höger.

Klart!

warning Created with Sketch.